KROK PO KROKU - DIAGNOZA DZIECKA

Odsłony: 7861
Oliwkowe Życie

 

Myślę, że każdy rodzic chce aby jego ukochane dziecko rozwijało się prawidłowo. Jeśli już zauważy, że coś jest „nie tak”, często pojawia się moment zwątpienia. Rodzice wtedy szukają informacji: w internecie, w książkach i we wszystkich możliwych źródłach.

 

Zdarza się też tak, że Rodzice wypierają z siebie świadomość, że widzą niezgodność w rozwoju swojej Pociechy. Nie jest to, dobre. W takim przypadku, zarówno Rodzice jak i Dziecko, tracą bezcenny czas na zdobycie diagnozy i rozpoczęcie terapii.

Wróćmy jednak do meritum. Myślisz, że coś niepokojącego dzieje się z Twoim dzieckiem? Wypisałam kilka kluczowych symptomów, które mogą wskazywać na zaburzenia ze spektrum. Chcę także zauważyć, że jeśli niektóre z nich czasem się pojawiają, nie musi to jednoznacznie wskazywać na zaburzenia. Dzieci są przecież tylko dziećmi i mogą mieć różne zachowania.

Objawy autyzmu pojawiają się zwykle do trzeciego roku życia. Zdarza się jednak, że nieprawidłowości rozwoju mogą się ujawnić znacznie wcześniej – już w ciągu pierwszych kilku miesięcy życia dziecka albo później – nawet około czwartego-piątego roku życia.

 

1.Nastąpił regres w rozwoju dziecka.

Co to jest regres? Jest to swoiste cofnięcie się w rozwoju, np. dziecko, które mówiło, nagle przestaje mówić. W przypadku mojej córeczki nastąpił on w 14-15 miesiącu życia. Oliwka przestała powtarzać po nas różne czynności ( jest to bardzo ważny okres w rozwoju dziecka), przestała reagować na imię, przestała mówić znane Jej słowa, nie rozumiała co do Niej mówimy. Nie robiła już także gestów, wcześniej Jej znanych: „papa”, „kosi kosi”, „jaka duża jestem”. 

UWAGA!
Jeżeli taki regres następuje – wiadomo na 100%, że rozwój dziecka nie przebiega prawidłowo.

2.Mamy wrażenie, że dziecko jest jakby w „swoim świecie”

Jak to rozumieć? Jeśli widzimy, że nasza Pociecha ma ograniczone reakcje na inne osoby, obojętnie reaguje  na otaczający świat, jest to już temat do namysłu. Dzieci są bardzo rezolutnymi stworzeniami. Ciekawskimi i wszędobylskimi. Mamy zdrowych 1,5 roczniaków dobrze wiedzą, że ciężko o 5 minut dla siebie, choćby w toalecie. 

Niepokojący jest także brak reakcji na różnego rodzaju bodźce ze strony dziecka, np. Jesteśmy na spacerze, gdzieś blisko szczeka pies i dziecko tego nie zauważy, nie odwróci się. Oczywiście może to także świadczyć o problemach ze słuchem. 

Bardzo ważne unikanie kontaktu wzrokowego – Mówisz do dziecka „twarzą w twarz” i widzisz, że Ono odwraca wzrok od Ciebie, tak jakby „nie mogło” patrzeć na Ciebie.

Jeszcze kilka niepokojących objawów:  brak empatii, brak chęci zainteresowania rodzica czymkolwiek. Akurat takie zachowania nie występowały u Oliwki.

3.Dziecko nie bawi się w zabawy wyobrażeniowe 

Zdrowe dziecko wymyśla sobie zabawy, wciela się w różne postacie, nadaje im imiona. 

Dziecko „zaburzone” może bawić się, np. w doktora czy w dom ale zawsze w ten sam sposób. Używa takich samych wyrażeń, przypisując te same role lalkom czy misiom.

U mojej córki nie było tego symptomu. U malutkich niemówiących dzieci ciężko to wyłapać.

4.Dziecko nie komunikuje się

Oczywiście chodzi dokładnie o brak komunikacji - nie brak mowy.

Wiele dzieci nie mówi dosyć długo, ale doskonale komunikują się niewerbalnie, odnoszą się do rodzica w razie potrzeby, zadają mu nawet pytania czy pokazują coś używając samej mimiki. 

Moja Oliwka nie komunikowała się. Nie pokazywała nic palcem, mimo, że miała nie całe 2 latka, gdy chciało Jej się pić po prostu krzyczała. Dziecko, które nie mówi, a komunikuje się zaprowadzi Rodzica do miejsca gdzie znajduje się pożądany przedmiot i go wskaże.

5.Dziecko ma ograniczone wzorce zainteresowań 

Jest to obsesyjne zainteresowanie przedmiotami lub osobami. Np. 2 letnie dziecko obsesyjnie wszystko liczy, interesuje się tylko liczbami.

6.Dziecko często dziwnie się zachowuje

Są to stereotypowe zachowania ,np.  kręcenie się w kółko, układanie przedmiotów w stosy i linie, trzepotanie rękami i kręcenie nadgarstkami przed oczami, uporczywe wchodzenie po schodach i schodzenie z nich, zamykanie i otwieranie w kółko drzwi - bez celu, dziwna intonacja i mimika twarzy, nie pasująca do sytuacji. 

Moja córeczka przez krótki okres czasu uwielbiała trzaskać drzwiami i obracała sobie zabawki przed oczami. Bardzo szybko Jej to minęło.

7.Dziecko jest nadpobudliwe albo odwrotnie apatyczne

Po regresie córki dziwiło mnie bardzo, że z dosyć rezolutnego malucha, córka stała się bardzo powolna. Szybko się męczyła, nie chciała wchodzić po schodach, nie chciała bawić się na placu zabaw. 

8.Dziecko domaga się niezmienności

Dzieci ze spektrum mają nieelastyczne przywiązanie do specyficznych rytuałów, np. codziennie MUSZĄ wracać do domu tą samą drogą. Zmiana rytuału może wywoływać u nich panikę i złość. Nie mieliśmy u Oliwki akurat tego objawu.

9.Dziecko irracjonalnie boi się obcych, nie interesują je rówieśnicy, dorośli, nie uczestniczy w zabawach grupowych.

Może to być histeryczny lęk na widok obcej osoby lub kompletny brak zainteresowania innymi dziećmi czy dorosłymi. Oczywiście trzeba pamiętać, że dzieci do 2 -3 lat często nie potrafią się ze sobą bawić i trzeba mieć w osądzaniu umiar. Jednak gdy widzimy, że jest to duży problem, warto się temu bliżej przyjrzeć. 

10.Dziecko ma ograniczoną konwersacyjność 

Dziecko, np. odpowiadała na zadane pytania, ale same ich nie zadaje, nie podtrzymuje rozmowy, nie dąży to kontaktu słownego. 

Jeśli masz starsze dziecko można także zrobić krótki test ATEC 

Test BADABADA (dzieci 16 do 30 miesięcy)

UWAGA!
Jeśli cokolwiek Cię niepokoi w rozwoju dziecka, warto udać się na diagnozę. To nie boli! Lepiej się zawsze pomylić i nie mieć racji, niż przeoczyć problem, który może mieć wpływ na dalszy rozwój Twojego dziecka.

DIAGNOZA KLINICZNA

Już wiesz, że dzieje się coś niepokojącego z Twoim dzieckiem. Co dalej?

Najłatwiejsza opcja to udać się do psychiatry dziecięcego w Poradni Zdrowia Psychicznego Dzieci i Młodzieży. Do psychiatry nie potrzeba skierowania. 

Psychiatra po obserwacji dziecka i wywiadzie z rodzicami postawi diagnozę kliniczną. Czyli może stwierdzić, że rozwój dziecka przebiega prawidłowo i nie spełnia ono żadnych z kryteriów zaburzeń rozwojowych, albo iż rozwój dziecka nie przebiega prawidłowo. 

Jakie zaburzenia może zdiagnozować psychiatra u waszego dziecka?

  • specyficzne zaburzenia rozwoju mowy i języka (zaburzenia artykulacji, ekspresji mowy, rozumienia mowy itp)
  • specyficzne zaburzenia rozwoju umiejętności szkolnych (zaburzenia czytania, ortografii, umiejętności matematycznych – to raczej u dzieci starszych)
  • specyficzne zaburzenie rozwoju funkcji motorycznych
  • mieszane specyficzne zaburzenia rozwojowe
  • inne zaburzenia rozwoju psychicznego (psychologicznego)
  • autyzm dziecięcy
  • autyzm atypowy
  • zespół Retta
  •  inne dziecięce zaburzenia dezitegracyjne
  • zaburzenie hiperkinetyczne z towarzyszącym upośledzeniem umysłowym i ruchami stereotypowymi
  • zespół Aspergera
  • inne całościowe zaburzenia rozwojowe
  • całościowe zaburzenia rozwojowe nieokreślone

Diagnoza kliniczna przyda się do uzyskania orzeczenia o niepełnosprawności. 

Myślę, że także dobrze znać opinię specjalisty na temat dziecka. 

Pogłębiona diagnoza

My pokusiliśmy się o tą trudniejszą opcję, jaką jest pogłębiona diagnoza. Można ją uzyskać w jednym ze specjalistycznych ośrodków zajmujących się diagnozowaniem autystów. Jest takich ośrodków naprawdę wiele.

W przypadku diagnozy pogłębionej, dziecko jest badane przez zespół specjalistów. Diagnozowanie trwa kilka dni, jest zatem oparte na dużo głębszych podstawach niż jedna wizyta u psychiatry. 

Najczęściej jest to diagnoza płatna, wiąże się też często z wyjazdem do innego miasta na parę dni, jednak na pewno jest bardzo wiarygodna i jeśli macie taką możliwość.

Bezpłatnie diagnozują:

  • SYNAPSIS – uwaga bezpłatna diagnoz dla dzieci do 2 lat  
  • JiM 
UWAGA! 
Nazwanie tego, co dolega dziecku, nie zmienia jego funkcjonowania. Ono jest dokładnie takie samo jak przed diagnozą, my zaś dostajemy wiedzę i narzędzia pozwalające na to, aby zainterweniować i pomóc dziecku tak wcześnie, jak to możliwe.

DIAGNOZA FUNKCJONALNA 

Diagnozę funkcjonalną warto zrobić dziecku, gdyż wtedy nie otrzymujemy tylko „etykiety”, czyli nazwy problemu dziecka, ale mamy dokładnie określony poziom funkcjonowania w różnych sferach naszej pociechy. Można ją wykonać w specjalistycznym ośrodku diagnozowania autystów albo także u dobrego psychologa dziecięcego, specjalizującego się w pracy z dzieckiem z zaburzeniami rozwojowymi. 

Rozwój dziecka jest badany w różnych sferach:

  • poznawczej, 
  • komunikacyjnej, 
  • motorycznej, 
  • społecznej,
  • i innych - zależy to od diagnozującego specjalisty i przyjętych przez niego narzędzi. 

Ma ona praktyczne znaczenie, bo określa te obszary, gdzie dziecko funkcjonuje słabiej – przez co możliwe jest opracowanie dla każdego dziecka konkretnych wskazań do terapii.

Co możemy zrobić sami zanim dziecko pójdzie na diagnozę???

W czasie oczekiwania na spotkanie ze specjalistą prowadź obserwacje swojego dziecka, nagrywaj je w sytuacjach niepokojących Cię, ale też w tych gdy pokazuje swoje mocne strony. 

Nagrywaj je w relacji z drugą osobą (na nagraniu powinno być dziecko i bawiąca się z nim osoba; trzecia osoba nagrywa sytuację). 

Prowadź notatki opisujące moment pojawienia się i okoliczności zarówno nowych umiejętności zdobywanych przez Twoje dziecko, jak i niepokojących Cię zachowań. 

Przypomnij sobie także dotychczasowe etapy rozwoju swojego dziecka. Spróbuj pomyśleć i zapisz sobie kiedy Twoje dziecko osiągnęło najważniejsze Twoim zdaniem umiejętności w zakresie rozwoju ruchowego (m.in. siadanie, wstawanie, raczkowanie, chodzenie), porozumiewania się (m.in. wokalizacje, gaworzenie naprzemienne, pierwsze słowa, wyrazy dźwiękonaśladowcze, pierwsze zdania, ale także posługiwanie się mową gestów – „pa pa", „kosi kosi", „maniam mniam" oraz wskazywanie palcem), społecznego (m.in. odpowiadanie uśmiechem na uśmiech, nawiązywanie i utrzymywanie kontaktu wzrokowego, inicjowanie wspólnej aktywności z drugą osobą, naśladowanie drugiej osoby), zabawy (budowanie z klocków, układanie układanek, wspólne zabawy w „a ku ku", wspólne zabawy z piłką, udawanie, że karmi lalę, przewozi cegły na budowie itp, zabawy w kółeczku).

Pamiętaj, im wcześniej zareagujesz, tym większa szansa na wyrównanie problemów rozwojowych Twojego dziecka. Wczesna diagnoza zaburzeń spektrum autyzmu daje szansę Twojemu dziecku na samodzielne życie w przyszłości!

Autyzm to nie wyrok!

Źródła:

http://badabada.pl/

http://synapsis.org.pl/

http://www.jim.org

http://www.bioautyzm.pl/

https://portal.abczdrowie.pl

 

Inne artykuły

bez glutenubez mlekabez cukruprzekąskadyniafrytkifrytki z dynioliwkowezycieśniadaniejajkagofrykolacjapłatki jaglanechlebbułkikukurydzapasożytyblognasza codziennośćleczenie autyzmuautyzmspektrum autyzmucałościowe zaburzenia rozwojuprotokół witaminy Aleczenie biomedyczneBethanecol MyocholineUrecholine,życie autystówobiadzupapietruszkaselercukiniamakaronłosośbrokułkrearywne zabawybutelki sensorycznezabawadzieciintegracja sensorycznaokouchobiszkoptyjarmużbabeczkimuffinysłodkościciastacandidagrzybicanaturalne leczenieszczepieniaodtruwanie szczepieńdr Tinusdr Tinus SmitsAutism beyond depairartykuły o autyzmieRDILDNzatrucie metalami ciężkimirtęćaluminiumimmunologiaodpornośćukład odpornościowystres oksydacyjnyclostridiamikroflora jelitowawyszczepialność w PolsceMMRKrztusiecodszkodowania za powikłaniaNOPczy warto szczepićczytaj ulotkileczenie oliwkiglutenomorfinykazeinomorfinyleczenie grzybicynystatynanasza historiaobjawy autyzmufiguryklejnożyczkipapiertranwit Cmagnezantybiotykisłużba zdrowiaprzedszkoleeuvaxBeuvax Bkoreańskie szczepionkirediagnozaCDCkwiecieńświatowy dzień autyzmuodtruwaniewielkanocecholaliewycofane szczepieniaszpitalzapalenie płucwakacjebałtykpolskie morzewładysławowoSTOPNOPreakcje na odtruwaniepodsumowanierok leczeniaokiem matkilekarzediagnozaprawdakłamstwoszukanie prawdydlaczego jadlaczego moje dzieckokrok po krokuzdrowiezaburzenia neurologiczneregresdiagnoza klinicznadiagnoza funkcjonalnaworeczekworektestowanie artprotokół artleczenie jelitoczyszczanie z metali ciężkichświętamikołajlist do mikołajasynapsisszczepienia zwiększają ryzyko autyzmuJiMsiłaenergiarodzice dzieci z autyzmembiedne dziecko bo nie je cukierkówdobre samopoczucietrzecie urodzinyZOOSIBOZDJzespół drażliwego jelitarobaleglistaowsiklambliepełniaodrobaczaniedietabrudne ręcepodwieczorekpuddingtapiokakulki tapiokowemleko kokosowetruskawkiterapia rękimała mototrykaduża motorykarozwój dziecinauka pisaniagrafomotorykaręcedłoniepalcezabawy z dzieckiemowoceagarżelkiwitaminkimniamdla dziecidla dorosłychprzyprawyzdrowe jelitaoreganochilibazyliatymianekcebulaczosnekkardamonczarnuszkaimbirkurkumagoździkiestragonrozmarynpalckibatatsłodki ziemniaksłodkie ziemniakibatatyszybkie daniecytrynaodkwaszanieodgrzybianiewodaelektrolityładnaceraizopatiahomeopatiaCEASETinusSmitsodrananiebieskobadaniaczerwonalampkawyleczonyzautyzmuasdautyzmbezłezupadłamedycynawyznania matkidr WakefieldusłyszećciszędrKuliszpiasekkinetycznykineticsandkreatywne zabawychwila dla siebiechorejelitachoroby jelitowetoksynybakterie dysbiotyczneczynnik mitochondrialnyziemia okrzemkowakrzempaznokciezdrowy brzuchprobiotykibakterieprobiotycznezestawienie probiotykówporównanie bakterii probiotycznychATECtestdrMajewskaVaxxed From Cover Up to CatastrophedeNiroopioidyprzeciekającejelitozrób to samTalerzykikoordynacjazabawy z dziećmiantyoksydantyflawonoidystresoksydacyjnyflavonwolnerodnikienzymyleczeniejelitopiatygenywirusyinfekcjekatarkaszelgorączkajak zapobiec ASDciążakobietametale ciężkietarczycamthfrcyklmetylacyjnykwasfoliowylas aktywnywypoczynekkomarykleszczemeszkidotelniamysiezdrowe dzieckożywienie dziecikurczakryżwarzywadżemżołądektrawieniereflukszgagazakwaszanieżołądka

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies, w zakresie odpowiadającym konfiguracji Twojej przeglądarki.